W tym artykule chciałbym Ci przybliżyć czym są e-rowery oraz opowiedzieć co różnią je od rowerów tradycyjnych, czasem zwanych też “analogowymi”. Zaczniemy od omówienia podstawowych różnic między rowerami a e-rowerami. Następnie skupimy się na zaletach jakie oferują e-rowery. Na koniec przyglądniemy się różnicom między rowerami z silnikiem elektrycznym a spalinowym. Ale najpierw pora na definicję e-roweru.
E-rower - definicja
E-rower to skrót od Rower Elektryczny. Powstał poprzez spolszczenie angielskiego słowa e-bike (Electric Bicycle). E-rower to dwu-trzy śladowy pojazd o szerokości nie większej niż 0,9 m wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Silnik najczęściej jest umieszczony w kole tylnym, przednim lub suporcie korby. Prawo Europejskie wymaga, aby fabrycznie zamontowany silnik elektryczny nie osiągał więcej niż 250W mocy. Nie narzuca jednak konkretnego sposobu montażu.
E-rowery - podstawowe różnice
Czym się różnią e-rowery od klasycznych konstrukcji? Przede wszystkim silnikiem! Ponadto, każdy e-rower posiada baterię umożliwiającą zasilanie silnika oraz panel umożliwiający sterowanie wspomaganiem elektrycznym. Większość rowerów elektrycznych posiada dodatkowy ekran LCD pokazujący parametry jazdy oraz różnego rodzaju czujniki pomiaru prędkości. Niektóre e-rowery mają nawet specjalne klamki hamulcowe, które odcinają wspomaganie elektryczne w momencie użycia hamulca.
Waga e-rowerów.
Podstawowym argumentem, który wymieniają przeciwnicy rowerów elektrycznych jest waga. To prawda, zainstalowanie w rowerze dodatkowego silnika oraz baterii podniesie jego wagę. Przeciętnie możemy powiedzieć, że e-rowery są cięższe o około 7 kilogramów. To mniej więcej tyle co niewielka sakwa rowerowa z zakupami spożywczymi i tabletem. Dużo osób, które skupiają się na wadze zapomina jak wiele korzyści daje ten niepozorny silnik.
Dla kogo jest e-rower?
E-rower jest idealnym rozwiązaniem dla każdego. Nie ma żadnych dodatkowych przeciwwskazań, abyś nie mógł jeździć na rowerze elektrycznym. E-rowerem mogą jeździć nawet osoby, które mają problemy z jeżdżeniem tradycyjnym rowerem (np. ze względu na kontuzje lub choroby). Jak powszechnie wiadomo, jadąc rowerem Twoje kolana pracują w odciążeniu (np. w porównaniu do chodzenia).
W e-rowerze będą jeszcze bardziej odciążone za sprawą elektrycznego wspomagania, gdyż przeciętny silnik elektryczny sprawia, że pedałuje się nawet 2–3-krotnie lżej!
Jakie zalety wynikają z jeżdżenia e-rowerem?
Jeżdżąc e-rowerem masz do dyspozycji dodatkową moc, która odciąży Twoje kolana podczas jazdy. Najbardziej odczujesz to podczas pokonywania podjazdów. E-rowery praktycznie same wjeżdżają pod górę. Dzięki wspomaganiu elektrycznemu mniej się zmęczysz i dojedziesz szybciej do pracy. Możesz korzystać z infrastruktury rowerowej bo e-rower według przepisów jest dalej rowerem! Poruszając się w centrum miasta w godzinach szczytu będziesz poruszać się znacznie szybciej niż samochodem!
Jeżdżąc e-rowerem nie generujesz szkodliwych dla środowiska spalin, codzienna dawka ruchu poprawi Twoją kondycję, zdrowie oraz odporność. Silnik elektryczny sprawi, że regularne dojazdy do miasta przestaną być uciążliwe. Posiadając e-rower nie musisz go rejestrować, zakładać tablicy rejestracyjnej ani regularnie płacić ubezpieczenia. E-rower zaparkujesz przy każdym stojaku rowerowym za darmo! Rower elektryczny zużywa mało prądu. Za przejechanie 100 kilometrów zapłacisz zaledwie 1 PLN, ponadto silnik jest bardzo cichy i nie generuje szkodliwych spalin.
Jak działają e-rowery?
Zasada działania e-roweru jest bardzo podobna do tego co już znasz. Sposób jazdy, wykonywania manewrów bądź obsługi jest taki sam jak w przypadku tradycyjnego roweru. Jedyną różnicą jest sposób w jaki odczuwasz jazdę rowerem. Mam na myśli to uczucie gdy silnik zaczyna pracować. W zależności od rodzaju silnika możesz czuć jakby ktoś cię holował lub jakby wiatr zawsze wiał Ci w plecy. E-rowery są bardziej zrywne od zwykłych rowerów. W przypadku rowerów z silnikiem umieszczonym z przodu lub z tyłu, komputer pobiera dane z czujnika zamontowanego w korbie i na tej podstawie uruchamia wspomaganie.
Silniki centralne na ogół posiadają wbudowany czujnik, który wyczuwa nacisk na pedał lub wykrywa położenie korby. Uruchamia on wspomaganie gdy wykryje, że korba się poruszyła. Poziom wspomagania można dostosować samodzielnie, dzięki sterownikowi umieszczonemu na kierownicy.
Ile kosztują e-rowery?
Rowery elektryczne są droższe od tradycyjnych konstrukcji. Przeciętnie można przyjąć, że e-rower jest droższy o około 3500 złotych od tradycyjnego roweru. Różnica może być większa lub mniejsza, w zależności od zastosowanego rodzaju napędu oraz wielkości baterii. Mówimy tu oczywiście o silnikach i bateriach dobrej klasy.
Jakim cudem można więc znaleźć na portalach aukcyjnych e-rowery za 1500 złotych? Przede wszystkim cudów bym w to nie mieszał :)
W tych rowerach zastosowano nie tylko bardzo wątpliwej jakości części rowerowe, ale także baterię żelową (5-krotnie cięższą) zamiast litowo-jonowej. Silnik to także produkt “no name”.
W produkowaniu tanich e-rowerów nie ma żadnej tajemnicy. Są one wytwarzane niedbale, bez kontroli jakości, Zasięg takiego roweru bywa dużo niższy od konstrukcji opartej na baterii litowo-jonowej o podobnej wadze. Żywotność baterii żelowej jest także odpowiednio niższa…
PRZECZYTAJ WIĘCEJ: TANI ROWER ELEKTRYCZNY
Rodzaje e-rowerów
Jaki rodzaj e-roweru możesz kupić? Absolutnie każdy. W naszej ofercie posiadamy e-rowery
miejskie,
trekkingowe / cross,
górskie (MTB i FULL),
Składane. Producenci rowerów elektrycznych produkują także
e-rowery towarowe, poziome czy tandemy. Istnieją też e-rowery trójkołowe.
Na dodatek w naszym serwisie jesteśmy w stanie przerobić praktycznie każdy rodzaj roweru na elektryka.
E-rowery a rowery z silnikiem spalinowym
Czym się różnią
e-rowery od tych z silnikiem spalinowym? Warto zapoznać się z prawną definicją roweru. Dokładny zapis Prawa o Ruchu Drogowym (PORD art. 2 pkt 47) brzmi następująco:
Rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
Nie ma tutaj informacji na temat silnika spalinowego. Natomiast według art. 2 pkt 46 PORD, pojazd posiadający dwa lub trzy koła i zasilany silnikiem spalinowym o pojemności do 50cm3 nazywa się motorowerem:
Motorower - pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
Co to oznacza dla przeciętnego zjadacza chleba?
E-rower z silnikiem 250W NIE podlega obowiązkowi rejestracji! Rower z silnikiem spalinowym (wg PORD: motorower) należy zarejestrować, obowiązkowo opłacać ubezpieczenie i podbijać przeglądy. Jest to dodatkowy czas i pieniądze, które musisz obowiązkowo wydawać każdego roku. W dodatku silnik spalinowy jest bardzo głośny i szkodliwy dla środowiska w porównaniu do silnika elektrycznego.
E-rowery podsumowanie
Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci czym są
e-rowery, jakie mają wady oraz zalety oraz czym się różnią od rowerów tradycyjnych, a także motorowerów. Jeżeli masz jakieś dodatkowe pytanie, po prostu zadzwoń albo napisz do nas. Chętnie odpowiemy na każde pytanie!