Akumulator rowerowy – jaka technologia?
Obecnie na rynku dostępne jest pięć technologii wykonania akumulatorów rowerowych. Są to:
Li-ION (litowo-jonowe), Li-Poly (litowo-polimerowe), Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe), Ni-Cd (niklowo-kadmowe) oraz akumulatory żelowe.
Najlepszym i sprawdzonym rozwiązaniem są akumulatory litowo-jonowe (Li-ION). Właśnie dlatego wszystkie rowery elektryczne dostępne w naszej ofercie posiadają ten rodzaj baterii. Wady i zalety wszystkich rodzajów akumulatorów wypisałem poniżej.
Jakie wady posiadają tanie akumulatory żelowe?
Akumulatory żelowe są mniej odporne na wstrząsy, dlatego dużo gorzej nadają się do rowerów, a już zwłaszcza tych górskich. Akumulator żelowy posiada elektrolit w postaci żelu, bez możliwości uzupełniania. Ze względu na swoją konstrukcję, dużo szybciej straci oryginalną pojemność. Nie można go naładować zwykłym prostownikiem, lecz trzeba użyć specjalnej ładowarki mikroprocesorowej. Napięcie ładowania nie może przekraczać dozwolonego. W innym wypadku akumulator rowerowy szybko ulegnie zniszczeniu, a nawet może eksplodować. Stosunek pojemności do masy także nie przemawia na korzyść akumulatora żelowego.
Jakie wady posiadają inne rodzaje akumulatorów?
Akumulatory Li-Poly (litowo-polimerowe) nie są wystarczająco dopracowaną technologią, aby móc je stosować w rowerach elektrycznych. Głównie chodzi o bezpieczeństwo ich użytkowania np. odporność na wstrząsy. Akumulatory Ni-Cd (niklowo-kadmowe) mają niższą pojemność na jednostkę objętości w porównaniu do Li-ION. Większa pojemność tych ogniw zmniejsza trwałość i wydajność prądową. Akumulatory Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe) posiadają niekorzystny efekt „leniwej baterii”. Powoduje on spadek napięcia znamionowego i może zostać naprawiony jedynie specjalną ładowarką z funkcją rozładowywania. Akumulatory Ni-MH szybciej się samo-rozładowują (nie używane) i charakteryzują się krótszą żywotnością.
Wspólną wadą
Ni-Cd oraz Ni-MH jest konieczność formowania akumulatora oraz efekt pamięci. Polega on na utracie rzeczywistej pojemności akumulatora. Mogą na to wpłynąć dwie sytuacje. Pierwsza z nich to rozładowanie i niepełne naładowanie baterii np. 60%→ 0% i 0 → 60%. Druga sytuacja dotyczy pozostawienia akumulatora na pewien czas bez używania (np. na okres jesienno-zimowy).
Dlaczego akumulator Li-ION jest najlepszy?
Akumulatory Li-ION mają dużo lepszy stosunek masy do pojemności – są około 5-krotnie lżejsze od konstrukcji żelowych. Bardzo istotną cechą jest to, że akumulator rowerowy posiada podwójne zabezpieczenie prądowe. Dzięki niemu nie ryzykujesz wybuchu lub poważnego uszkodzenia akumulatora tak jak w przypadku tanich rowerów z serwisów aukcyjnych.
Przeczytaj: Jaki tani rower elektryczny kupić?
Żywotność akumulatorów Li-ION jest bardzo wysoka. Akumulator rowerowy utrzyma 80% swojej pierwotnej pojemności nawet po 700-800 cyklach ładowania. Do niedawna takie wyniki były nieosiągalne. Akumulatory Li-ION mają większą odporność na doładowywania np. z wartości 75% do 85%. Częściowe doładowanie baterii wpływa na jej żywotność znacznie mniej niż pełen cykl ładowania. Dzięki czemu, możesz ją doładowywać kiedy tylko chcesz! Możesz się pozbyć przyzwyczajeń związanych ze starymi akumulatorami Ni-Cd czy Ni-MH. Zapomnij też o konieczności formowania akumulatora po zakupie! Każdy litowo-jonowy akumulator rowerowy posiada system BMS (Battery Management System), który steruje procesem ładowania baterii i czuwa nad równomiernym naładowaniem wszystkich ogniw.
Rodzaje litowo-jonowych akumulatorów rowerowych
Większość producentów
rowerów elektrycznych stosujących baterie litowo-jonowe używa ogniw wykonanych w technologii Li-NCM ze względu na:
- bezpieczeństwo,
- dużą gęstość energii (czyli małą wagę przy dużej pojemności),
- dużą żywotność
- dużą liczbę cykli ładowania.
Właściwości ogniw litowo-jonowych
Napięcie ogniwa: |
3.60V, 3.70V nominalnie; typowy zakres pracy 3.0–4.2V/ogniwo |
Gęstość ogniwa: |
150–220Wh/kg |
Ładowanie: |
0.7–1C, ładowanie zazwyczaj do 4.20V. Ładowanie prądem powyżej 1C skraca żywotność baterii |
Rozładowanie |
1C; 2C możliwe dla niektórych ogniw; 2.50V odcięcie |
Żywotność (liczba cykli): |
1000–2000 (w zależności od głębokości rozładowywania, temperatury oraz prądu) |
Ile cykli ładowania wytrzyma akumulator rowerowy?
Liczba cykli ładowania podawana jest przez producentów na podstawie przeprowadzonych testów. Kluczową wartością, która wyznacza żywotność ogniw akumulatora rowerowego jest prąd rozładowywania. Im wyższy prąd rozładowywania tym krótsza żywotność ogniwa. Większość producentów podaje dane w oparciu o badania skrajnych przypadków jak np. stałe rozładowywanie prądem 30A. W rzeczywistych warunkach, baterię rozładowuje się prądem dwu - trzykrotnie mniejszym. Ilość cykli (naładowanie + rozładowanie) nie oznacza też, że po 500 razach, akumulator nadaje się do wymiany. Żywotność zawsze uwzględnia spadek pojemności względem oryginalnej. To znaczy, że po 500 cyklach
Akumulator rowerowy zachowa np. 70% oryginalnej pojemności.
Pamiętaj, że te dane zazwyczaj są podawane dla skrajnych wartości. Na przykład dla sytuacji wyjeżdżania przez ciężką osobę, wyłącznie pod górę, na największym stopniu wspomagania, bez pedałowania (z użyciem manetki gazu). Jeżeli jeździsz korzystając z niskiego trybu wspomagania, po płaskim terenie, Twój akumulator może zachować 70% oryginalnej pojemności nawet przy 2000 cykli. Wszystko zależy od Ciebie i sposobu w jaki użytkujesz rower. My uśredniamy te dane i podajemy, że akumulator po 700-800 cyklach zachowa około 80% oryginalnej pojemności.
Jak dbać o akumulator rowerowy?
W tym akapicie zebrałem dla Ciebie wszystkie przydatne informacje jak użytkować
Litowo-jonowy akumulator rowerowy. Dla ułatwienia wypisałem je w formie listy:
- Przechowuj Akumulator rowerowy naładowany do 60-90%. W przeciwnym przypadku, po dłuższym czasie może dojść do uszkodzenia ogniw. Nie jest to wada akumulatorów rowerowych, lecz wszystkich baterii opartych na technologii Li-ION. Tak więc nawet Twój nowy smartfon, laptop czy komputer nie powinny być przechowywane z rozładowaną baterią, gdyż mogą ulec uszkodzeniu.
- Aby wydłużyć żywotność akumulatora, naładuj go po pełnym rozładowaniu.
- Unikaj rozładowania akumulatora "do zera". Regularne doładowywanie baterii nie wpłynie na nią negatywnie, więc staraj się nie „zajeżdżać” baterii do całkowitego rozładowania.
- Nieużywany akumulator przechowuj w temperaturze pokojowej i sprawdzaj stan jego naładowania przynajmniej raz na każde dwa miesiące przechowywania, naładuj go j jeśli stan naładowania spadł poniżej 50%.
- Nie przechowuj akumulatora na mrozie, ani w wysokiej temperaturze, gdyż istnieje ryzyko zmniejszenia pojemności lub uszkodzenia. Jeśli jeździsz zimą, to nigdy nie zostawiaj roweru z baterią w ujemnych temperaturach.