Konwersja roweru na elektryczny to proces, który możesz przeprowadzić w domowym zaciszu lub zlecić go w sklepie stacjonarnym, w którym kupujesz silnik. Zanim dojdzie do konwersji roweru, musisz wybrać rodzaj napędu elektrycznego, oraz kształt i pojemność baterii. W tym artykule poruszamy podstawowe informacje dotyczące konwersji roweru. Dzielimy się z Tobą doświadczeniem jakie zdobyliśmy dokonując dziesiątek konwersji rowerów w naszym serwisie.
Rodzaje silników
Jeśli chodzi o silniki to masz do wyboru trzy rodzaje: centralny, w tylnej piaście w i przedniej piaście. Wyglądają one tak jak na poniższych zdjęciach.
1. Konwersja roweru z użyciem silnika centralnego
Składa się z: demontażu korby oraz suportu, instalacji korby z silnikiem, montażu baterii, wyświetlacza, czujników i opcjonalnie manetki. Moc z silnika jest przenoszona na tylne koło poprzez łańcuch, dlatego jazda sprawia wrażenie poruszania się bardzo lekkim i „dobrze naoliwionym” rowerem.
Silnik centralny w połączeniu z baterią mocowaną w ramie pozwala zachować optymalny środek ciężkości. To dobrze wpływa na właściwości jezdne roweru oraz zwrotność. Najpopularniejsza moc zestawów do konwersji roweru to 250W i 350W. Są jednak dostępne także mocniejsze silniki jak 500W czy 750W. Silnik centralny w połączeniu z kasetą lub wolnobiegiem pozwala wyjeżdżać pod wzniesienia niedostępne dla innych rodzajów napędów. Posiadając silnik centralny możesz dobrać dowolny rodzaj tylnej przerzutki np. wewnętrzną w piaście tylnego koła.
2. Konwersja roweru z użyciem silnika w tylnym kole
Składa się z: demontażu tylnego koła i instalacji nowego koła z silnikiem. Możliwe jest także zaplecenie nowego koła z użyciem obręczy, którą posiadasz. Jednak ze względu na różnice w budowie piasty klasycznej i tej z silnikiem, trzeba użyć nowych szprych.
Ponadto na montaż składają się: nakręcenie zębatek kasety, zamontowanie baterii, wyświetlacza, czujników i opcjonalnie manetki.
Silnik w tylnym kole w połączeniu z baterią w ramie rozkłada wagę mniej więcej po równo. Moc z silnika jest przenoszona bezpośrednio na tylne koło, dlatego jadąc takim rowerem będziesz miał wrażenie jakby wiatr zawsze wiał w plecy lub pchała Cię „niewidzialna siła”.
Silniki tylne pozwalają na montaż wolnobiegu albo kasety (w zależności od modelu).
Większość silników tylnych posiada możliwość montażu tarczy hamulcowej. Silnik zamocowany w tylnej piaście pozwala na wybór dowolnej piasty przedniej. Dzięki temu możesz np. wybrać piastę z hamulcem rolkowym.
3. Konwersja roweru z użyciem silnika w przednim kole
Składa się z: demontażu koła i instalacji nowego koła z silnikiem. Możliwe jest także zaplecenie nowego koła z użyciem obręczy, którą posiadasz. Jednak ze względu na różnice w budowie piasty klasycznej i tej z silnikiem, trzeba wymienić szprychy na nowe. Ponadto na montaż składają się: nakręcenie zębatek kasety, zamontowanie baterii, wyświetlacza, czujników i opcjonalnie manetki.
Moc z silnika jest przenoszona bezpośrednio na przednie koło, dlatego odczujesz jakby ktoś Cię holował. Czujnik umieszczony w korbie, podczas pedałowania wysyła sygnał do silnika, który uruchamia wspomaganie elektryczne. Silnik w przednim kole z baterią w bagażniku rozkłada wagę mniej więcej po równo na przód i tył roweru. Większość silników posiada możliwość montażu tarczy hamulcowej. Posiadając silnik w przednim kole możesz dobrać dowolny rodzaj tylnej przerzutki np. wewnętrzną w piaście tylnego koła. Niestety użycie przedniej piasty z silnikiem wyklucza możliwość używania lampek zasilanych z dynamo w piaście.
Konwersja roweru a wyświetlacz
Podczas przeróbki roweru na elektryczny, konieczne jest zamocowanie wyświetlacza. W zależności od modelu silnika masz do wyboru kilka wyświetlaczy. Najczęściej będą to wyświetlacze LCD. Posiadają one podstawowe parametry jazdy, naładowania akumulatora czy trybu wspomagania. W niektórych zestawach dołączane są wyświetlacze LED, które są bardzo proste w obsłudze.
Konwersja roweru – jaka bateria?
Baterie możemy podzielić na dwa rodzaje: montowane w ramie lub bagażniku. Posiadają one różne kształty: prostokąta, trapezu lub bidonu (butelki). Różnią się między sobą także pojemnością, napięciem i ceną. Najczęściej spotykamy baterie o pojemności 6,6 – 16 Ah czyli 238 Wh – 576Wh. Nowe zestawy Ecobike posiadają akumulator o pojemności nawet 684Wh.
Zapewne pomyślałeś: „im wyższa pojemność baterii tym większe ma gabaryty i tym więcej trzeba za nią zapłacić”. To prawda, jednak większa pojemność to także dużo większy zasięg. Baterie które posiadamy w sklepie występują w wersjach do silników 36V i 48V. Na tych najbardziej pojemnych możliwe jest pokonanie ponad 100 kilometrów ze wspomaganiem elektrycznym.
Konwersja roweru – podsumowanie
Konwersja roweru na elektryczny pozwala zaoszczędzić pieniądze i cieszyć się z jazdy rowerem, który znasz i lubisz.
Dzięki instalacji silnika będziesz mógł szybciej poruszać się po mieście lub wyskoczyć w góry i podjechać każdy podjazd.
To także idealne rozwiązanie jeśli mieszkasz poza miastem i chcesz bezproblemowo pokonać okoliczne podjazdy.
Montaż i wybór napędu oraz baterii mogą z początku wydawać się bardzo trudne, ale od tego masz nas:)
Po prostu napisz lub zadzwoń i opowiedz nam jak jeździsz na rowerze, a my zajmiemy się resztą. Wyręczymy Cię także w montażu.
Zadzwoń na
669 175 126 i powiedz, że dzwonisz w sprawie konwersji roweru. Odpowiemy na każde Twoje pytanie, bo rowery elektryczne to nasza specjalność!