Haibike AllMtn 4
Ekspert poleca Haibike AllMtn 4 ze względu na:
- najnowszy silnik Yamaha PW-X3 o momencie sięgającym aż 85 Nm oraz baterię 720 Wh,
- 12 rzędową przerzutkę Shimano SLX M7100 oraz mocne hamulce Shimano Deore M6120,
- zastosowanie systemu kół „mullet” - większego 29” z przodu oraz mniejszego 27.5”, przekładającego się na jeszcze lepsze i pewniejsze zachowanie roweru w terenie.
Wspomaganie do 25 km/h
Elektryczny napęd w rowerze Haibike AllMtn 4 działa aktywnie do osiągnięcia prędkości 25 km/h podczas pedałowania, co jest zgodne z przepisami ruchu drogowego. Rower oferuje wsparcie tylko do tej konkretnej prędkości, co zapewnia bezpieczne i komfortowe poruszanie się w miejskich warunkach. Po przekroczeniu tej prędkości nadal można kontynuować jazdę, ale bez aktywnego wsparcia silnika. Rower nie zwalnia, ani nie hamuje automatycznie, co pozwala na utrzymanie prędkości i płynnej jazdy. Oczywiście istnieje możliwość dezaktywacji wspomagania w dowolnym momencie i jazdę rowerem bez wspomagania. Dzięki temu, jest uniwersalny. Można jechać na nim z minimalnym wysiłkiem lub zrobić trening. Bądź też szybko podjechać pod górę i szybko z niej zjechać.
Rama wykonana z aluminium
Rama roweru Haibike AllMtn 4 została wykonana z aluminium, co umożliwiło stworzenie lekkiej i wytrzymałej ramy o unikalnym kształcie. Aluminium gwarantuje trwałość i sztywność ramy, co przekłada się na długą żywotność roweru. Rama wykazuje doskonałe właściwości jezdne, błyskawicznie reagując na ruchy kierownicą, gdy jedziesz po trasie lub omijasz przeszkody czy dziury. Maksymalny udźwig roweru (łączna waga roweru, bagażu i rowerzysty), wynosi 120 kg .
Full ze sportowym zacięciem
Haibike AllMtn 4 to rower elektryczny zaliczany do kategorii All Mountain i przeznaczony do ekstremalnej jazdy w terenie. Posiada pełne zawieszenie o imponującym skoku 160 mm oraz kąt główki ramy i geometrię, które gwarantują dobre prowadzenie roweru podczas jazdy w terenie. Zastosowanie kół w rozmiarze 27,5 cala, 29 cali , zapewnia stabilność i pewność prowadzenia, umożliwiając jednocześnie szybkie i zwinne manewry. Haibike AllMtn 4 doskonale sprawdza się na długich technicznych podjazdach, oferując wydajność i duży skok zawieszenia. Pokonywanie zjazdów dostarcza niezapomnianych wrażeń i radości, a rower utrzymuje pewną i stabilną pozycję, zapewniając jednocześnie szybkość i precyzję skrętu. Z odpowiednio dobraną ilością przełożeń (1x12 ), rower umożliwia pokonywanie stromych podjazdów, a aktywacja najmocniejszego trybu wspomagania sprawia, że nawet najtrudniejsze wzniesienia stają się teraz osiągalne.
Dobry napęd w rowerze, to rzecz najważniejsza
Haibike AllMtn 4 posiada 1x12 biegów. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest tylna przerzutka Shimano SLX M7100 , zębatka tylna Shimano M6100 10-51T i korba Haibike Components, The Crank ++ / Haibike Components 36T . Za przeniesienie napędu na tylne koło odpowiedzialny jest łańcuch .
Tylna przerzutka Shimano SLX M7100
Przerzutka Shimano SLX M7100 to model czerpiący pełnymi garściami z rozwiązań wykorzystanych w wyższym modelu Deore XT M8100. W swojej najnowszej odsłonie, przerzutka obsługuje kasetę Shimano M6100 12-rzędów o rozpiętości przełożeń 10-51T . Większa ilość biegów wpływa pozytywnie na odczucia z jazdy. Zapewnia nie tylko większą rozpiętość przełożeń, (łatwiejsze podjeżdżanie pod wzniesienia) ale także lepsze zestopniowanie przełożeń (optymalny dobór kadencji). Jednak wielka kaseta to nie cały napęd. Potrzebuje ona manetki oraz mocnej i sprawnej przerzutki, aby precyzyjnie popychać i zrzucać łańcuch po całym zakresie przełożeń. Nie każdy wie, lecz od naciśnięcia manetki do reakcji przerzutki na zmianę przełożenia, mija mniej niż sekunda. A przerzutki MTB nie mają łatwego życia: błoto, mocno wyboisty teren, strome podjazdy - to ich chleb powszedni. Aby poradzić sobie z tym wszystkim, przerzutka Shimano SLXM700 została starannie zaprojektowana z użyciem technologii sprawdzonych w wyższych modelach przerzutek. Jedną z nich jest system RD+, który gwarantuje stabilną pracę łańcucha i minimalizuje ryzyko spadania łańcucha podczas jazdy w trudnym terenie. Co więcej, umożliwia zmianę biegów z mniejszym wysiłkiem (nawet do 20% mniej). Shimano SLX M7100 wyposażona jest w większe górne kółko przerzutki (13T) dla lepszego prowadzenia linii łańcucha, przy zachowaniu niskiej wagi wynoszącej około 320 gramów. Nowa odsłona Shimano SLX to świetny napęd 1x12 , który zmienia biegi szybko i pewnie, podczas podjazdów i zjazdów w każdym terenie.
Pełnia możliwości i precyzyjna kontrola
Dzięki silnikowi centralnemu Yamaha PW-X3 , podróżowanie na Haibike AllMtn 4 możliwe jest praktycznie w każdym terenie. To najbardziej wszechstronny i najlepszy rodzaj silnika stosowany w rowerach elektrycznych. Jego działanie jest płynne, a do tego oferuje większy moment obrotowy niż napędy w piaście tylnego czy przedniego koła. Charakteryzuje się większą czułością na rozpoczęcie pedałowania. Szybko reaguje na zmieniający się teren oraz kadencję. Moc jest przenoszona na koło za pośrednictwem łańcucha, co sprawia, że wspomaganie jest niezwykle płynne. Po pewnym czasie użytkownik przestaje zauważać, że silnik pomaga mu w pedałowaniu, skupiając się jedynie na jeździe. Synchronizacja działania jest po prostu doskonała! Jazda na rowerze Haibike AllMtn 4 przypomina jazdę na zwykłym rowerze, ale jest znacznie lżejsza. Silnik umieszczony jest nisko, co obniża środek ciężkości roweru, korzystnie wpływając na zwrotność i kontrolę. Jednocześnie nie zmniejsza drastycznie prześwitu, co jest istotne podczas pokonywania większych przeszkód.
Przenośna i mocna ładowarka elektryczna
Do roweru dołączona jest ładowarka 4A. Jest kompaktowa i można nią naładować akumulator w biurze, czy mieszkaniu (po zdemontowaniu baterii z roweru), a także zaparkować rower w garażu i wpiąć do go ładowania (bez demontażu baterii). Po 800 cyklach ładowania, akumulator powinien utrzymać około 60 – 80% nominalnej pojemności. Więcej informacji w temacie ładowania i użytkowania akumulatora zostało zwarte w instrukcji dołączonej do roweru. Przybliżony czas ładowania akumulatora 720 Wh do poziomu 100% wynosi
około 5 godzin!
Zasilanie z wnętrza ramy
Innowacyjny design ramy pozwolił na umieszczenie akumulatora w jej wnętrzu. Dzięki temu Haibike AllMtn 4 na pierwszy rzut oka, w ogóle nie wygląda na "elektryka". Bardzo pozytywnie wpłynęło to na wyważenie roweru, a także na ochronę akumulatora, gdyż jest on osłonięty przed warunkami atmosferycznymi oraz chroniony przed uderzeniami. Napęd elektryczny pracuje na napięciu 36 V . W pełni naładowana bateria (720 Wh ) pozwala na przejechanie nawet do 140 kilometrów na raz! Można ją naładować za pomocą ładowarki dołączonej do zestawu. Zainteresowanych informacjami dotyczącymi akumulatorów w rowerach elektrycznych, zachęcamy do przeczytania artykułów w naszej bazie wiedzy.
Minimalistyczny i czytelny wyświetlacz LCD
Wyświetlacz Yamaha A cechuje zamknięcie w jednej, kompaktowej obudowie panelu LCD o przekątnej 1,7 cala oraz przycisków do sterowania wspomaganiem. Przycisków jest pięć: strzałki w górę i w dół, przycisk ON/OFF, WALK oraz włącznik oświetlenia. Mimo swoich skromnych rozmiarów, ten wyświetlacz jest w stanie prezentować niezbędne informacje, takie jak bieżąca prędkość, poziom naładowania akumulatora, poziom wspomagania, ODO, czy zasięg. Więcej szczegółów oraz sposób używania wyświetlacza omawiamy w naszym filmie (umieszczonym poniżej).
Niezawodne hamulce 4-tłoczkowe
Hamulce Deore M6120 zapewniają niezawodne działanie układu hamulcowego oraz bardzo dużą siłę hamowania. Tak najkrócej można opisać te 4-tłoczkowe hamulce od Shimano. Współpracują z tarczami w rozmiarze 203 mm / 203 mm (przód / tył). SLX to dobre hamulce o dużej modulacji siły hamowania. Kulturę pracy doceniają zarówno nowicjusze turystyki górskiej jak również miłośnicy wyjazdów Enduro. Shimano Deore M6120 są kompatybilne z okładzinami żywicznymi Shimano D03S-RX oraz metalicznymi D02S-MX (opcja możliwa z tarczami hamulcowymi Shimano SM-RT64 lub wyższymi modelami).
RockShox Yari RC
RockShox Yari RC to cieszące się uznaniem na całym świecie amortyzatory, przeznaczone do ciężkiej jazdy w terenie. Wielu rowerzystów uważa, że jest to najlepszy amortyzator Enduro w swojej klasie. Posiada on 160 mm skoku. Jest on bardzo uniwersalny. Świetnie sprawdza się zarówno na pobliskich szlakach jak i regularnych wizytach w bikeparkach (np. Kasina, Mosorny Groń, Czarna Góra). Jego budowa została oparta na komorze powietrznej. Pozwala na idealne dobranie parametrów pracy amortyzatora za pomocą odpowiedniego ciśnienia (pompka sprzedawana osobno) czy tokenów (Bottomless Tokens). Średnica górnych lag wynosi 35mm, dzięki czemu jest on wyjątkowo stabilny i ma dużą sztywność boczną. Zastosowano w nim technologię Debon Air, która poprawia czułość pracy amortyzatora podczas jazdy po nierównościach. Yari współpracuje z kołem 27,5 cala, 29 cali na sztywną oś. Yari to dobry amortyzator dla rowerzystów, którzy każdą chwilę chcą spędzać w terenie.
Pełna amortyzacja dla największej wygody i prędkości
Amortyzator przedni w rowerze pełni kilka istotnych funkcji, dlaczego dobrze go mieć w rowerze? Ponieważ podnosi komfort jazdy, absorbuje wstrząsy i nierówności terenu, co przekłada się na zwiększenie komfortu jazdy. Podczas jazdy po wybojach, leśnym szlakiem lub polną drogą pozwala oponom lepiej przylegać do podłoża, co podnosi przyczepność kół roweru. Damper doskonale pomaga w tłumieniu nierówności, „wygładzeniu nawierzchni”. Umożliwia także dalsze i mocniejsze skoki, dzięki wytłumieniu nagłego odbiciu przy lądowaniu utrzymuje rower w stabilnej pozycji. Dodatkowo, damper minimalizuje możliwość (1) dobijania amortyzatora, które może występować podczas szybkiego zjazdu w bardzo trudnym terenie, (2) pompowania podczas pedałowania pod wzniesienie. Posiada możliwość dostosowywania poziomu tłumienia, co pozwala na dostosowanie pracy zawieszenia do własnych preferencji i warunków terenowych. Dzięki damperowi, jazda rowerem staje się bardziej kontrolowana, komfortowa i efektywna, przynosząc korzyści zarówno na trasach górskich, jak i podczas codziennych przejażdżek. W rowerze Haibike AllMtn 4 zamontowano przedni amortyzator RockShox Yari RC oraz tylny amortyzator RockShox Deluxe Select Plus (damper). Zawieszenie posiada 160 mm skoku.
Damper z prawdziwego zdarzenia
Damper doskonale pomaga w tłumieniu nierówności, „wygładzeniu nawierzchni”. Umożliwia także dalsze i mocniejsze skoki, dzięki wytłumieniu nagłego odbicia przy lądowaniu utrzymuje rower w stabilnej pozycji. Dodatkowo, damper minimalizuje możliwość (1) dobijania amortyzatora, które może występować podczas szybkiego zjazdu w bardzo trudnym terenie, (2) pompowania podczas pedałowania pod wzniesienie. Posiada możliwość dostosowywania poziomu tłumienia, co pozwala na dostosowanie pracy zawieszenia do własnych preferencji i warunków terenowych. Dzięki damperowi, jazda rowerem staje się bardziej kontrolowana, komfortowa i efektywna, przynosząc korzyści zarówno na trasach górskich, jak i podczas codziennych przejażdżek. W rowerze Haibike AllMtn 4 zamontowano tylny amortyzator (RockShox Deluxe Select Plus ). Zawieszenie posiada 160 mm skoku.
Dropper-Post Remote - sztyca regulowana
Dropper-Post Remote to zaawansowana sztyca regulowana, która znacząco podnosi wydajność i komfort jazdy rowerem górskim. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, możesz dynamicznie dostosowywać wysokość siodełka w trakcie jazdy. Sztyca Dropper-Post Remote cechuje się solidną konstrukcją i precyzyjnym działaniem. Mechanizm regulacji działa sprawnie, umożliwiając szybkie opuszczanie i podnoszenie siodełka za pomocą wygodnej dźwigni umieszczonej na kierownicy. To szczególnie przydatne podczas technicznych zjazdów, gdzie niska pozycja siodła zwiększa kontrolę i bezpieczeństwo. Dropper-Post Remote to lepsza ergonomia jazdy zarówno pod górę jak i w dół. Sztyca regulowana Dropper to absolutny "must-have" w rowerze każdego entuzjasty off-road'u.
Funkcja WALK do 6 km/h
Rower Haibike AllMtn 4 posiada funkcję wspomagania prowadzenia roweru do prędkości 6 km/h. Najczęściej jest nazywana trybem WALK. Działa on zarówno na płaskim terenie, jak również podczas prowadzenia pod wzniesienie, czy schody z rampą rowerową.