12 422 84 00 tel 12 306 73 62 Kontakt Pn-Pt: 10-18 Sob: 10-14
Koszyk 0

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie! Zakup nowego roweru to z pozoru prosta czynność. Jednak wraz z zagłębianiem się w kolejne niuanse i szczegóły specyfikacji, staje się skomplikowana. Jest prosty sposób, którego zastosowanie znacząco ułatwi wybór roweru. Wystarczy przed zakupem zadać sobie odpowiednie pytania. Ułatwi to poszukiwanie właściwego roweru. W tym artykule podpowiadamy na co zwracać uwagę podczas zakupu roweru MTB, jak wybrać odpowiedni rodzaj i kiedy sięgnąć po ebike’a.

Jakie są typy rowerów górskich?

Zaczynając poszukiwania roweru górskiego, w pierwszej kolejności musisz zastanowić się nad tym jak będziesz z niego korzystać, gdzie będziesz się nim poruszać i jaki preferujesz styl jazdy. Być może posiadany przez Ciebie rower posiada ograniczenia, które są powodem do zmiany roweru. Obecnie występuje wiele typów rowerów MTB o różnym zastosowaniu, dlatego określenie swoich wymagań pomoże we wstępnym wyborze typu roweru, który spełni Twoje oczekiwania. Ułatwi to zapoznanie się z ich najpopularniejszymi rodzajami:

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Rowery MTB do jazdy rekreacyjnej

Rowery MTB możemy z grubsza powielić na rowery dla początkujących i dla zaawansowanych rowerzystów. Różnią się one najczęściej osprzętem rowerowym oraz geometrią ramy. Bez zmartwień, na rynku można znaleźć dobrze wyposażony model na którym pokonamy wiele tysięcy kilometrów, a jednocześnie nie będzie kosztował wiele tysięcy złotych! Najczęściej, rower z podstawowym osprzętem będzie miał także ramę o mniej agresywnych kątach, a więc będzie „wygodniejszy” podczas dłuższej jazdy. To dobry wybór dla osób zaczynających swoją przygodę z jazdą na rowerze, wsiadających na rower po dłuższej przerwie czy dla tych, którzy planują zwiększyć dzienną dawkę ruchu. Często, w odróżnieniu od bardziej wyczynowych modeli, rekreacyjne rowery MTB posiadają przygotowane otwory do montażu błotników, bagażnika, czy nawet podpórki.

Kategorie MTB: Cross country (XC)

Chociaż podstawowe modele rowerów XC mogą być podobnie wyposażone do rekreacyjnych rowerów MTB, to przeznaczenie tych pierwszych jest zupełnie inne. Są to maszyny zbudowane z myślą o sportowej rywalizacji i nawet najniższe modele oferują bardziej agresywną, pochyloną i sportową pozycję za kierownicą. Im bardziej zaawansowany rower MTB XC, tym jego parametry są bardziej nastawione na osiągi. W wyścigach cross country liczy się wydajne podjeżdżanie, sprawne pokonywanie technicznych zjazdów i zakrętów. Tego typu odznaczają się bardzo niską masą i i dużą sztywnością dla zapewnienia jak najlepszego przeniesienia siły pedałowania. Wśród innych rowerów MTB wyróżnia je geometria i wyjątkowa, bardziej pochylona pozycja za kierownicą do przodu, ułatwiająca utrzymywanie przyczepności przedniego koła na technicznych podjazdach i szybką wspinaczkę. Rower XC to wybór dla wszystkich amatorów kolarstwa górskiego, którzy chcą brać udział w zawodach cross country, czy maratonach. Są także dobrą propozycją dla tych, którzy cenią sobie przede wszystkim sprawną jazdę pod górę, lub treningi na rowerze.

Stopień zaawansowania: wyćwiczeni kolarze górscy.
Przeznaczenie: trasy wyścigów, szlaki górskie.

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Kategorie MTB: Trail / All Mountain

Trail i All Mountain to z pozoru podobne rowery, jednak po szczegółowym rzut oka zdradza niewielkie choć istotne różnice. Te rowery górskie posiadają podwójną amortyzację i umożliwiają jazdę po górskich ścieżkach, zarówno w górę jak i w dół. Na tym podobieństwa się jednak kończą. Rowery trailowe / All Mountain są do siebie bardzo podobne dlatego nie tworzymy dla nich osobnego opisu. Wykorzystywane są zwykle do jazdy po przygotowanych ścieżkach w bike parkach i pokonywania przygotowanych na nich przeszkód. Doskonale nadają się do całodniowych wycieczek z mniej wymagającą trasą, pełną podjazdów, zjazdów i przerw na podziwianie widoków. Mają zawieszenie o mniejszym skoku niż rowery Enduro (zwykle 140 mm), a kąty ramy ułatwiają pokonywanie podjazdów. Pozycja na rowerze bardziej zachęca do spędzenia całego dnia na siodełku.

Stopień zaawansowania: amatorzy, zwolennicy całodniowych wycieczek.
Przeznaczenie: trasy w bike parkach, trasy enduro, szlaki górskie (rowerowe).

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Kategorie MTB: Enduro

Rowery enduro są zaprojektowane do jazdy po dzikich szlakach i w trudniejszym terenie. Mają zwykle do czynienia z dużymi kamieniami w niezliczonej ilości, podłużnymi uskokami i wystającymi korzeniami. Stąd rowery enduro cechują się większym skokiem zawieszenia, potrzebnego do zachowania dynamiki jazdy w trudniejszym terenie. Na producenci rowerów wkładają do tych rowerów amortyzatory i dampery z wyższej półki. Enduro to nie tylko wypady z ekipą na weekend, ale także udział w zawodach.

Stopień zaawansowania: doświadczeni rowerzyści górscy, miłośnicy technicznych zjazdów.
Przeznaczenie: trasy enduro w bikeparkach, dzikie i wyboiste szlaki górskie.

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Kategorie MTB: Downhill

Rower downhillowy to niemal zupełne przeciwieństwo roweru XC. To maszyna do zjazdów w najtrudniejszym terenie, po stromych stokach pełnych nierówności, dropów, odstających korzeni i głazów. Jest ciężki bo musi być wytrzymały. Skok amortyzatora wynosi 180 bądź 200 mm, a 4-tłoczkowe hamulce z tarczami 203 mm to absolutna podstawa. Na trasach downhillowych nie występują podjazdy więc napęd jest zestopniowany tak, by móc „dokręcić” podczas zjazdu i wykręcić lepszą czasówkę. Cały zjazd trwa kilka minut, ale każda jego sekunda jest dosłownie przepełniona wrażeniami. Ich zastosowanie jest wyspecjalizowanie i dosyć wąskie, jednak są niezaprzeczalnie najlepsze w tym, do czego je stworzono: zjeżdżaniu w dół jak najszybciej.

Stopień zaawansowania: bardzo zaawansowani rowerzyści, miłośnicy adrenaliny.
Przeznaczenie: trasy DH w bikeparkach, lokalne trasy DH.

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Fatbike

To nietypowe, od razu rzucające się w oczy rowery ze względu na ich wyraźnie szersze koła i baloniaste opony. Stworzono je z myślą o jeździe po sypkiej i grząskiej nawierzchni, jak śnieg, czy piasek. Szeroka opona zapobiega zapadaniu się i zakopywaniu kół, amortyzuje nierówności terenu, korzenie czy kamienie. Oczywiście zastosowanie takich opon wiąże się z większymi oporami toczenia i odmienną charakterystyką prowadzenia roweru. Czyni to fatbike’i bardzo ciekawym rodzajem roweru i dającym unikalne doświadczenia. Być może nie najlepszym dla każdego, ale na pewno pełnym zabawy i wartym spróbowania.

Stopień zaawansowania: od amatora do zawodowca.
Przeznaczenie: fatbike dowiezie Cię wszędzie tam, gdzie inne rowery zawiodą.

Rower górski a amortyzacja

W latach 90-tych były to najczęściej spotykane konstrukcje, jednak w dzisiejszych czasach rowery MTB ze sztywnym widelcem są rzadkością. Najczęściej są to customowe modyfikacje, z których korzystają świadomi użytkownicy. Zdecydowanie najczęściej spotkamy rowery górskie z pełnym zawieszeniem, tzw. fulle lub wyposażone tylko w przedni amortyzator hardtaile. Rowery full suspension - z amortyzacją z przodu i z tyłu, zdecydowanie łatwiej radzą sobie z pokonywaniem trudniejszego terenu, gdzie napotykamy nierówności i duże uskoki. Oferują przy tym większy komfort, a także pozwalają utrzymać większą prędkość bez wybijania tyłu roweru z rytmu. Hardtaile posiadają wyłącznie amortyzowany przedni widelec. Są lżejsze od full’i i pozwalają efektywniej podjeżdżać. Ze względu na mniejszy stopień skomplikowania ramy oraz brak dampera, rowery hardtail z podobnej klasy osprzętem są wyraźnie tańsze. Zarówno w zakupie, jak i w serwisowaniu. Rower górski z pełnym zawieszeniem łatwiej poradzi sobie z dużymi nierównościami, korzeniami, kamieniami, czy przeszkodami. Jazda na hardtailu w takich warunkach wymaga lepszej techniki i umiejętności rowerzysty lub czasami jest nawet niemożliwa.

LISTA PYTAŃ

Przyszedł czas, aby zadać sobie pytanie: „czego ja dokładnie potrzebuję?”. Zadawanie sobie pytań przed wyborem roweru, pozwoli doprecyzować Twoje oczekiwania i potrzeby. Przygotowaliśmy dla Ciebie pomocniczą listę, która powinna pomóc w podjęciu lepszej decyzji.

  1. Jaki mam budżet na rower?
  2. W jaki sposób będę używać roweru?
  3. Gdzie będę jeździć na rowerze?
  4. Jak często planuję na nim jeździć?
  5. Ile kilometrów mają wycieczki na które jeżdżę i jak bardzo są górzyste?
  6. Czy lubię podjeżdżać pod górę?
  7. Jakie mam wymagania odnośnie hamulców?
  8. Jakie mam wymagania od napędu? (np. min 10-biegów z kasetą 11-46T)
  9. Czy niska masa roweru ma dla mnie duże znaczenie?
  10. Czy mam ulubiony rozmiar koła?
  11. Czy mam ulubiony kolor?
  12. Czy mam ulubionego producenta roweru?
  13. Co jest dla mnie najważniejsze w rowerze?
  14. Co mnie najbardziej denerwuje w obecnie używanym rowerze?


Kiedy wybrać ebike’a MTB?

Idąc z duchem czasu, większość wymienionych wyżej typów rowerów górskich jest już dostępna w wersji ze wspomaganiem elektrycznym. Znajdziemy je w szczególności w rowerach rekreacyjnych i hardtailach MTB, All Mountain a nawet Enduro czy DH. Ze względu na charakter sportowego cross country i downhillu, mnogość modeli ze wspomaganiem jest mniejsza ale są one dostępne! Dlaczego warto rozważyć wybór ebike’a? W skrócie: bo możesz na nim więcej. Jeżdżąc rowerem w terenie, silnik pomoże Ci pokonywać trudne podjazdy, które wymagają włożenia dużej siły w napędzanie roweru. Część z nich mogła być wcześniej całkowicie poza Twoim zasięgiem. Pokonując górskie szlaki, będziesz miał kontrolę nad poziomem zmęczenia nie tracąc przy tym możliwości zjazdów po ulubionych singlach i podziwiania natury. Ebike MTB pozwoli zaoszczędzić czas i wykręcić więcej zjazdów. Rower elektryczny to również świetny wybór dla osób o słabszej kondycji, czy borykających się z problemami zdrowotnymi. Zalety ebike’a doceniają także osoby, które chcą się cieszyć jazdą na rowerze rekreacyjnie - bez pogoni za sportowymi wynikami. Nie znaczy to jednak, że jeżdżąc rowerem elektrycznym się nie zmęczysz - zyskujesz kontrolę nad wysiłkiem

Na co zwrócić uwagę wybierając rower MTB: rama

Sercem każdego roweru jest rama i powinno się poświęcić jej nieco więcej uwagi. W rowerze MTB decyduje ona o jego typie, zastosowaniu i obecności amortyzacji oraz charakterystyki jej pracy. Istotny jest jej odpowiedni rozmiar, który zadecyduje o tym jak czujemy się na rowerze i czy będzie dla nas odpowiedni. Ważna jest również jej geometria mająca wpływ na prowadzenie roweru, a wymiary ramy decydują też o rozmiarze kół i maksymalnej, możliwej do założenia, szerokości opon. Nie bez znaczenia jest materiał, z której ją wykonano. Ma on wpływ na masę, sztywność i zdolność roweru do pochłaniania drgań z nawierzchni. Istotne są także zastosowane w ramie standardy mocowania kół, czy amortyzatorów, a także stosowane przez producentów dodatkowe rozwiązania, jak np. możliwość zainstalowania regulowanej sztycy, z którymi warto się zapoznać i zwrócić na nie uwagę.

Rower górski: na te rzeczy zwróć uwagę przy zakupie!

Na co zwrócić uwagę wybierając rower MTB: osprzęt

Dużą rolę w rowerze górskim odgrywa, wspomniana w poprzednim punkcie, dobrej jakości i dobrze dobrana amortyzacja, a także napęd i hamulce. Obecnie coraz częściej stosuje się napędy pozbawione przedniej przerzutki, najczęściej w układach 1x12 lub 1x11, które upraszczają cały system, a także pozwalają na szybki dobór przełożenia na dynamicznej trasie. Dla amatorów maratonów i osób pokonujących duże dystanse, gdzie liczy się utrzymanie odpowiedniej kadencji, nadal może się sprawdzić napęd z dwiema tarczami z przodu, który zaoferuje możliwość dokładniejszego doboru przełożenia i utrzymania stałego rytmu pedałowania. Wybierając rower do bardziej wymagającej jazdy w terenie warto zwrócić uwagę na wyposażenie tylnej przerzutki w tzw. sprzęgło, które znacząco zwiększa siłę napinania łańcucha, co skutkuje jego większą stabilnością na nierównościach. Jeśli chodzi o hamulce, to większość rowerów górskich wyposaża się dzisiaj w hydrauliczne hamulce tarczowe. Ich niezaprzeczalną zaletą nad hamulcami szczękowymi jest większa siła hamowania i odporność na warunki atmosferyczne. Hamulce tarczowe zdecydowanie lepiej działają w mokrych warunkach, w deszczu, czy przy zabrudzeniu. Pozostałe elementy roweru dotyczą w większości indywidualnych preferencji i dostosowania do potrzeb danego rowerzysty. Będzie to np. szerokość i kształt kierownicy, dopasowane siodełko, rodzaj pedałów, czy bardzo istotne podczas jazdy w terenie opony, które dobiera się pod kątem nawierzchni, warunków na trasie i stylu jazdy.

Życzymy udanych poszukiwań i dobrego zakupu!
Szukaj
Twój koszyk jest pusty, dodaj do koszyka Twoje wymarzone produkty.