12 422 84 00 tel 12 306 73 62 Kontakt Pn-Pt: 10-18 Sob: 10-14
Koszyk 0

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Sprawny rower to gwarancja udanej i bezproblemowej jazdy. Dbając o rower elektryczny, akumulator jest jednym z kluczowych elementów odpowiedzialnych za jego długie, bezawaryjne działanie, a jednocześnie sprawiającym dużo wątpliwości co do jego prawidłowego użytkowania. Na co warto zwracać uwagę, aby cieszyć się jego dobrą pracą i zachowaniem pojemności przez jak najdłuższy czas?

Rower elektryczny - charakterystyka


Jak sama nazwa wskazuje, od tradycyjnego roweru odróżnia go wyposażenie w napęd elektryczny. Ma on wspierać rowerzystę i zmniejszać wkładany przez niego wysiłek w napędzanie roweru. Osiąga się to poprzez zainstalowanie silnika elektrycznego z baterią i systemem sterowania, dzięki któremu wspomaganie może odbywać się w sposób płynny. W rowerach z silnikami centralnymi topowych producentów jest odpowiednio proporcjonalny do siły pedałowania, dzięki zastosowaniu czujnika Torque Sensor. Rower elektryczny zgodnie z prawem nie pozwala na jazdę z użyciem samego silnika przez naciśnięcie manetki i zawsze wymaga pedałowania przez jego użytkownika. Silnik może pomagać w rozpędzaniu roweru do prędkości 25 km/h i nie może przekraczać 250 W znamionowej mocy ciągłej. Napędy różnią się jednak parametrami np. ilością momentu obrotowego czy pojemności baterii. Dzięki temu rynek rowerów elektrycznych jest zróżnicowany, dając łatwy dobór do potrzeb i stylu jazdy. Akumulator to bardzo istotna składowa napędu elektrycznego w rowerze, ponieważ to on magazynuje energię umożliwiającą działanie wspomagania.

Gdzie znajduje się bateria w rowerze elektrycznym?


Nowe e-bike’i mogą być zwłaszcza dla nieobeznanych w temacie, trudne do odróżnienia od tradycyjnych rowerów bez wspomagania. To ze względu na coraz częstszą integrację akumulatora oraz napędu elektrycznego z ramą roweru. Wybierając dziś rower elektryczny, najnowocześniejsze rowery posiadają baterie w ramie. Może ona być w pełni zintegrowana, ukryta w jej wnętrzu lub przykryta osłoną jednak wszystkie akumulatory można wyjąć z roweru. Akumulator może być umieszczony na ramie roweru, za rurą podsiodłową, czy na bagażniku. Sposób montażu jest głównie kwestią konstukcyjną ale w niektórych przypadkach może decydować o tym, czy akumulator można łatwo zdemontować. Wpływa także na wyważenie roweru.

Podobnie do baterii, silnik elektryczny może być zamontowany w rowerze w kilku miejscach. Wszystko zależy od jego rodzaju: przedni, tylny, centralny. Najczęściej spotykany, zwłaszcza w nieco droższych modelach, jest silnik usytuowany centralnie i zintegrowany z korbą. Takie rozwiązanie, podobnie jak w wypadku zintegrowanej baterii, wymaga specjalnej konstrukcji ramy. Drugim sposobem montażu silnika jest integracja z piastą tylnego lub przedniego koła. W takim systemie, na pierwszy rzut oka, obecność silnika zdradzają jedynie nieco większe rozmiary piasty. Oba rodzaje silników mają swoje wady i zalety. Piszemy o nich w osobnym artykule… (https://mocnerowery.pl/baza-wiedzy/silnik-w-rowerze-wady-zalety.html)

Jak dbać o baterię w e-bike’u?


Kupując rower elektryczny naturalnie chcemy, by bezproblemowo posłużył nam jak najdłużej. Bateria jest jednym z elementów, o który warto zadbać, żeby cieszyć się jego dobrym działaniem i dużym zasięgiem. Akumulatory e-bike’ów dostępnych w naszym sklepie, wykorzystują ogniwa litowo-jonowe. Aby zachować długą żywotność takiego akumulatora przez lata, należy pamiętać o:

  • Unikaniu całkowitego rozładowania lub naładowania do 100% - najlepiej utrzymywać poziom naładowania baterii w granicach 60 - 80%, co wydłuża jej żywotność i zapobiega zbyt szybkiemu spadkowi pojemności. Częste doładowywanie nie stanowi problemu, jednak warto unikać notorycznego powtarzania rozładowywania jej do zera i pozostawiania w takim stanie. Mamy świadomość, że nikt nie będzie czuwał nad stanem naładowania akumulatora i odłączał go przy 80%. Dlatego podkreślimy jeszcze raz to co najważniejsze: nie wolno zostawiać rozładowanego akumulatora przez dłuższy czas (parę dni lub więcej).
  • Stosowaniu dedykowanej ładowarki o odpowiednich dla danego akumulatora parametrach.
  • Nie pozostawianiu baterii na mrozie (temperatury ujemne) oraz niedopuszczaniu do możliwości przegrzania (przy np. użyciu ładowarki o zbyt wysokim natężeniu prądu). Skrajne temperatury mogą powodować uszkodzenia ogniw, a co za tym idzie, utratę pojemności. Może to spowodować także trwałe zniszczenie akumulatora. Oczywiście można jeździć cały sezon. Należy jednak unikać pozostawiania e-bike’a zimą na zewnątrz, czy w nieogrzewanym garażu, również ze względu na wilgoć.
  • Pozostawiając rower nieużywany przez okres kilku miesięcy, np. na zimę, należy naładować akumulator do około 60-80% pojemności i co kilka tygodni kontrolować stan naładowania. Takie postępowanie ma na celu zapobiec jej samoczynnemu, całkowitemu rozładowaniu, które nie byłoby korzystne dla ogniw. Można go zostawiać naładowany do pełna. Będzie to dla niego zdecydowanie „zdrowsze” niż zostawienie go całkowicie rozładowanego.


Powyższe porady dotyczą ogólnych zasad obchodzenia się z baterią roweru elektrycznego. W zależności od producenta i produktu, zalecane temperatury i poziomy naładowania do przechowywania, czy parametry ładowarek będą się między sobą różnić. Dużo rozmawiamy z naszymi klientami. Na bazie tych rozmów wiemy, że akumulator wystarcza na około 4-5 7 lat regularnego użytkowania roweru, pod warunkiem właściwej eksploatacji. Dlatego, w celu optymalnego obchodzenia się z posiadanym akumulatorem warto sprawdzić zalecenia producenta opisane w instrukcji. Należy również pamiętać, że spadek pojemności wraz z upływem kilometrów jest normalnym zużyciem wynikającym właśnie z użytkowania. Jednak dzięki odpowiedniemu użytkowaniu, można wydłużyć ten proces i dłużej cieszyć się dużym zasięgiem swojego ebike’a.
Szukaj
Twój koszyk jest pusty, dodaj do koszyka Twoje wymarzone produkty.