12 422 84 00 tel 12 306 73 62 Kontakt Pn-Pt: 10-18 Sob: 10-14
Koszyk 0

Silnik w rowerze - przednie koło, tylne czy centralny? Porównanie napędów.

silnik w rowerze Haibike Yamaha

Od dostępności różnych rowerów elektrycznych powoli zaczyna mi się kręcić głowie. Masz podobnie? Różne rodzaje przerzutek, hamulców, amortyzatorów. Wszystko to komplikuje wybór zamiast go ułatwić. Postanowiłem napisać ten artykuł, aby pomóc Ci podjąć decyzję jaki silnik w rowerze wybrać. Mamy trzy rodzaje silników i każdy z nich ma swoje zalety i wady. W tym artykule opisuję je wszystkie.

Silnik w przedniej piaście roweru – popularny wybór do miasta

Silnik elektryczny w przednim kole roweru zaprojektowany został z myślą o przestrzeni miejskiej. Jego dużą zaletą jest wyraźnie niższa cena od napędów tylnych oraz centralnych. Cechuje się również prostą budową. W połączeniu z baterią mocowaną na bagażniku zapewnia bardzo dobre rozłożenie masy. Silnik montowany z przodu nie ogranicza funkcjonalności tylnej piasty. Dzięki temu możesz zainstalować dowolny rodzaj i wielkość kasety lub przerzutkę zintegrowaną z piastą jak np. Shimano Alfine. W przypadku wymiany dętki, silnik posiada hermetyczne złącze umożliwiające bezproblemowe zdjęcie koła. Jak opisać wrażenia z jazdy? Przez cały czas czujesz, że ciągnie Cię niewidzialna siła.

Silnik w tylnej piaście roweru – na pluchę i na bezdroża

Tylne koło roweru zapewnia lepszą przyczepność od przedniego koła. Dzieje się tak, ponieważ aż 60 – 80% masy rowerzysty opiera się na siodełku. Reszta rozkłada się na kierownicę oraz pedały. Ten rodzaj napędu nie wykorzystuje łańcucha do przenoszenia mocy. Silnik w tylnym kole to duża przyczepność w połączeniu z małymi stratami mocy podczas przenoszenia jej na oponę. Ma to szczególnie duże znaczenie podczas jazdy po mokrej nawierzchni oraz po bezdrożach. Silnik zamontowany z tyłu minimalizuje możliwość wystąpienia podsterownego poślizgu przy większych prędkościach. Tylny napęd dodaje rowerowi sportowego charakteru, szczególnie podczas wyjazdów za miasto, gdzie naprawdę możesz rozwinąć skrzydła. W przypadku wymiany dętki, silnik posiada hermetyczne złącze umożliwiające bezproblemowe zdjęcie koła. Jak opisać wrażenia z jazdy? Przez cały czas czujesz jakbyś miał wiatr w plecy.

Centralny silnik w rowerze – uniwersalne rozwiązanie

Mój ulubiony rodzaj silnika. Łączy on zalety przedniego i tylnego napędu, dając najwięcej korzyści. W połączeniu z baterią mocowaną w ramie zapewnia rozłożenie masy na środku roweru. Wybierając rower z silnikiem centralnym, nie masz żadnych ograniczeń. Przerzutka zintegrowana? Proszę bardzo! Napęd 1x11? Proszę bardzo! Piasta z dynamem? Ależ oczywiście! Silnik centralny w rowerze ma jeden dodatkowy i bardzo ważny atut. W połączeniu z tylną przerzutką umożliwia dostosowanie momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło. Mówiąc bardziej po ludzku, dzięki niemu wyjedziesz nawet pod bardzo stromy podjazd, niedostępny dla innych typów napędu. Silniki centralne mają wysokie momenty obrotowe, co bezpośrednio wpływa na przyspieszenie.

Silnik w rowerze – jakie ma wady?

Bądźmy ze sobą szczerzy. Życie nie składa się wyłącznie z dobrych momentów, a żaden przedmiot nie składa się z samych zalet. Nawet diamenty czy złoto mają wady, więc czemu silniki w rowerach elektrycznych miałyby ich nie mieć? Najważniejsze, aby wady nie przysłoniły zalet, ale tak na pewno się nie stanie :)

Oto największe wady silników elektrycznych:

Silnik w przedniej piaście roweru - raczej do miasta.Ze względu na mocowanie silnika rowery z przednim silnikiem nie są mistrzami w pokonywaniu podjazdów. Dużo łatwiej się coś wpycha niż ciągnie, dlatego silnik elektryczny nie sprawdzi się jeśli chcesz jeździć po górach. Tak działa fizyka. Przyczepność przedniego koła jest mniejsza ze względu na nierównomierne rozłożenie masy rowerzysty. Z tego względu rowery z przednim napędem gorzej radzą sobie na nieutwardzonych nawierzchniach. Jeśli ruszasz z miejsca to upewnij się, że masz wyprostowane koło.

Silnik w tylnej piaście roweru - bywa ciepły. Silniki tylne mają zazwyczaj niższy moment obrotowy w porównaniu do centralnych o tej samej mocy co może wpływać na komfort jazdy pod bardzo strome, górskie wzniesienia.Ponadto centralny silnik w rowerze jest najdroższym rozwiązaniem spośród wszystkich dostępnych opcji montażu silnika.

Silnik w rowerze – podsumowanie

Rower elektryczny to świetny wynalazek. Jak każdy przedmiot posiada zbiór wad i zalet. Moim zdaniem zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Mam nadzieję, że udało mi się zaprezentować wszystkie informacje, które pomogą Ci w wybraniu konkretnego rozwiązania. Jeśli masz jakieś pytanie zadzwoń do naszego sklepu!
Szukaj
Twój koszyk jest pusty, dodaj do koszyka Twoje wymarzone produkty.