Silnik elektryczny do roweru - poradnik od zakupu do jazdy

Silnik elektryczny do roweru - poradnik od zakupu do jazdy

Montaż silnika elektrycznego do roweru to świetny sposób na stworzenie idealnego środka transportu stosunkowo niskim kosztem. Wymaga posiadania pewnej ilości informacji, ale nie martw się. W tym artykule pomożemy Ci dzieląc się naszą wiedzą zdobytą podczas montowania silników elektrycznych do kilkudziesięciu rowerów.

Oto tematy jakie poruszamy w tym poradniku: kiedy warto kupić silnik elektryczny do roweru? Jaki rodzaj wybrać? Jakie parametry są najważniejsze? Czy lepiej kupić sam silnik czy z baterią? Jaką pojemność wybrać? Jak zamontować silnik elektryczny do roweru? Ile kosztuje taki zestaw? Jaki jest koszt użytkowania roweru elektrycznego?

Silnik elektryczny do roweru - jakie plusy?

  1. Nie potrzebujesz dodatkowego miejsca na przechowywanie kolejnego roweru,
  2. jeździsz na rowerze który znasz i lubisz,
  3. silnik elektryczny jest bardzo cichy,
  4. masz do dyspozycji dodatkową moc, która odciąży Twoje kolana podczas podjazdów,
  5. dzięki wspomaganiu elektrycznemu mniej się zmęczysz,
  6. dojedziesz szybciej do pracy, korzystając z infrastruktury rowerowej, *
  7. w centrum miasta bezapelacyjnie wygrywasz z samochodem :)
  8. Nie generujesz szkodliwych dla środowiska spalin,
  9. codzienna dawka ruchu poprawi Twoją kondycję, zdrowie oraz odporność,
  10. silnik elektryczny umożliwi regularne dojazdy do miasta nawet z daleka,
  11. nie musisz płacisz OC i ubezpieczeń – to w końcu dalej rower!
  12. Nie szukasz i nie płacisz za parking,
  13. przejechanie 100 kilometrów kosztuje zaledwie 1 PLN.
* kupując skuter lub motorower nie miałbyś takiej możliwości

Silnik elektryczny do roweru - kiedy warto zamontować?

Zamiast pisać Ci co musisz, a czego nie, postanowiliśmy podzielić się z Tobą listą rzeczy, które mówią nasi klienci. Oto najczęściej padające zwroty z ich ust podczas wyboru właściwego silnika elektrycznego do roweru:

  • Chcę się poruszać szybciej po mieście
  • Uwielbiam jeździć w góry, ale nie mogę się męczyć tak jak kiedyś
  • Mam dość stania w korkach. Chcę oszczędzić czas i pieniądze dojeżdżając do pracy
  • Mieszkam poza miastem i mam dookoła mam same podjazdy
  • Lubię jeździć na rowerze, ale nie lubię się męczyć
  • Chcę jeździć bardzo daleko na rowerze w każdy weekend

Jaki silnik elektryczny do roweru wybrać?

Wybór silnika elektrycznego do roweru sprowadza się głównie do decyzji o rodzaju montażu napędu. Silnik w swoim rowerze możesz zamontować w przednim kole, w tylnym kole oraz w miejscu mocowania osi suportu. Mówiąc bardziej po polsku, taki silnik jest połączony z korbą i potocznie nazywa się „centralnym”. Naszym zdaniem to on jest najlepszy. Łączy on korzyści napędu przedniego oraz tylnego. Silnik centralny umożliwi Ci wyjechanie pod najbardziej strome zbocza. Dlaczego? Ponieważ w połączeniu z tylną przerzutką zyskujesz możliwość dostosowania momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło. Silnik centralny ma też wyższy moment obrotowy od innych rodzajów silników oraz zapewnia idealny rozkład masy. Jak opisać wrażenia z jazdy? Jedzie się z prędkością najcięższego przełożenia, ale pedałuje w sam raz.

Bafang BBS 36V / 350W - silnik centralny do roweru - zestaw

wysyłka w 24h
Bafang

lub zadzwoń i zamów: 669 175 126

Ocena Klientów (1 opinia): 5 na 5
  • Napięcie   36V
  • Moc znamionowa   350W
  • Rodzaj silnika   Centralny
  • Maks. moment obrotowy:   80 Nm

TSDZ2 36V / 250W - silnik centralny (zerowa kadencja) - zestaw

niedostępny
Impuls

lub zadzwoń i zamów: 669 175 126

  • Napięcie   36V
  • Moc znamionowa   250W
  • Rodzaj silnika   Centralny

Bafang BBS 48V / 750W - silnik centralny do roweru - zestaw

Transport gratis
wysyłka w 24h
od 2 999 zł
29990 zł x 10 rat 0%
Bafang

lub zadzwoń i zamów: 669 175 126

  • Napięcie   48V
  • Moc znamionowa   750W
  • Rodzaj silnika   Centralny
  • Maks. moment obrotowy:   160 Nm


Zalety tylnego silnika są następujące: tylne koło roweru posiada dużo lepszą przyczepność, dlatego ten typ silnika to świetne rozwiązanie podczas jazdy po bezdrożach oraz mokrej nawierzchni. Przekazuje on moc bezpośrednio na koło oraz minimalizuje możliwość wystąpienia poślizgu. Dzięki hermetycznemu złączu, zdjęcie koła jest całkowicie bezproblemowe. Jak opisać wrażenia z jazdy? Przez cały czas czujesz jakbyś miał wiatr w plecy.

Ecobike 350W / 10,4Ah - zestaw elektryczny tył (bagażnik)

na zamówienie
3 249 zł
3 399 zł oszczędzasz 150 zł
32490 zł x 10 rat 0%
EcoBike

lub zadzwoń i zamów: 669 175 126

  • Rodzaj silnika   Tylny
  • Pojemność baterii [Wh]   374 Wh
  • Moc znamionowa   350W
  • Napięcie   36V
  • Rodzaj obudowy   Bagażnik

Ecobike 250W / 7,8Ah / 26-28" - zestaw elektryczny tył (bagażnik)

niedostępny
EcoBike

lub zadzwoń i zamów: 669 175 126

  • Rodzaj silnika   Tylny
  • Pojemność baterii [Wh]   280 Wh
  • Moc znamionowa   250W
  • Napięcie   36V
  • Rodzaj obudowy   Bagażnik


Silnik mocowany w przedniej piaście roweru posiada kilka zalet. Po pierwsze w połączeniu z baterią mocowaną na bagażniku zapewnia dobre rozłożenie masy. Po drugie jest prostszy w budowie od innych rodzajów silników. Jak opisać wrażenia z jazdy? Przez cały czas czujesz jakby ciągnęła Cię jakaś niewidzialna siła.

Silnik elektryczny do roweru - najważniejsze parametry

Trzema podstawowymi parametrami na jakie zwraca się uwagę są moc, zasilanie oraz moment obrotowy. Podstawowymi silnikami do rowerów są te o mocy 250W, jednak występują także mocniejsze wersje np. 350W, 500W, 750W czy nawet 1000W! Poza mocą te modele różnią się od siebie przede wszystkim wagą i zapotrzebowaniem na energię. Wersja 250W waży około 3,4 kg podczas gdy model 750W dochodzi wagą do 6 kg. Mocniejsze silniki (od 500W) są zasilane większym napięciem (48V w stosunku do 36V). Większe napięcie umożliwia zastosowanie silnika o dużo większym momencie obrotowym.

Silnik elektryczny do roweru - dlaczego 36V jest lepsze niż 24V

Silnik w rowerze 36V czy 24V

Zestawy o mocy 24V nie zapewniają wystarczającego momentu obrotowego. Do osiągnięcia tej samej prędkości obrotowej w silniku 24V co w silniku 36V należy zastosować szybsze przełożenie przekładni, a to z kolei przekłada się na spadek momentu obrotowego całego silnika, aż o 33% Moc liczymy ze wzoru P = U*I. Aby uzyskać moc 250W z zestawu 24V potrzebujemy zasilać silnik prądem 10,4 A. Jeżeli mamy zestaw 250 i 36V to prąd będzie miał zaledwie 7A. Niestety im prąd jest wyższy tym bardziej obciąża baterię, a ta niestety szybciej traci swoje parametry techniczne. Właśnie dlatego naszym zdaniem najlepszym wyjściem są zestawy zasilane napięciem 36V. Zapewniają one dobre parametry jazdy i życia elementów, a jednocześnie mają niższą wagę od zestawów 48 woltowych.

Silnik elektryczny do roweru osobno czy w zestawie?

Silnik elektryczny do roweru możemy kupić w zestawie z baterią lub osobno. Dużo częściej spotykamy jednak to drugie rozwiązanie. Jest ono bardzo dobre, ponieważ każdy z nas ma inne wymagania, a rowery różnią się między sobą. Właśnie dlatego do silnika można kupić baterię w kształcie bidonu (butelka), trapezu czy prostokąta i w dwóch rodzajach mocowań: w ramie bądź na bagażniku. Zobacz ofertę silników z baterią.

Silnik elektryczny do roweru, a bateria

Bateria do roweru elektrycznego Yamaha

Jakiej pojemności baterię powinieneś dobrać do roweru? Baterie do rowerów elektrycznych występują na ogół w pojemnościach: 6,6 - 16 Ah co odpowiada 238- 576 Wh dla napięcia 36V. Im większą masz baterię tym więcej energii do wykorzystania dla silnika. Niestety im większa pojemność tym większe wymiary fizyczne oraz waga. Ponieważ ramy mają różne rozmiary, montaż dużej baterii do małej ramy będzie możliwy tylko jeśli zdecydujesz się na baterię bagażnikową.

Akumulator Ecobike podłużny

Akumulator Ecobike podłużny

wysyłka w 24h
od 1 399 zł
Akumulator Lovelec bagażnik

Akumulator Lovelec bagażnik

wysyłka w 24h
od 1 634 zł
Akumulator Ecobike bagażnik

Akumulator Ecobike bagażnik

wysyłka w 24h
od 1 199 zł
DLG 36V 12Ah Bateria bidonowa czarna

DLG 36V 12Ah Bateria bidonowa czarna

wysyłka w 24h
od 1 519 zł

Jak zamontować silnik elektryczny do roweru?

Samodzielny montaż silnika elektrycznego w domowym zaciszu jest jak najbardziej możliwy. Nie jest on bardzo skomplikowany lecz wymaga wiedzy zarówno z zakresu budowy i serwisowania rowerów jak i elektroniki. Montaż silnika elektrycznego w rowerze składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest montaż silnika w ramie roweru. W przypadku silnika centralnego konieczny jest demontaż korby oraz wkładu suportu i zamocowanie silnika z korbą. Kolejnym etapem jest zamocowanie baterii w ramie lub na bagażniku oraz podpięcie jej do silnika. Kolejno należy zamocować czujnik prędkości, wyświetlacz, manetkę oraz klamki hamulcowe z czujnikami (jeśli są w komplecie). Na stronie produktu znajdziesz wykaz rzeczy wchodzących w skład zestawu.

Montaż silnika w kole sprowadza się do wymiany obecnego koła, na to z silnikiem elektrycznym. W przypadku tylnego koła należy pamiętać o demontażu kasety (lub wolnobiegu) i zamontowaniu jej na nowym kole. Kolejne czynności są bardzo zbliżone do tych wymienionych wyżej. Jeżeli nie posiadasz czasu lub chęci na montaż silnika, możesz to zostawić nam. Nasi serwisanci mają doświadczenie oraz potrzebne narzędzia dzieki, którym zamontują niezbędne części oraz silnik w rowerze.

Ile kosztuje używanie roweru z silnikiem elektrycznym?

Użytkowanie roweru elektrycznego w porównaniu do jakiegokolwiek innego środka transportu jest wręcz śmiesznie tanie. Koszt energii potrzebnej do przejechania 100 kilometrów wynosi zaledwie 1 PLN. Dla porównania koszt przejechania tego samego dystansu samochodem benzynowym w mieście jest do 50 razy większe!

koszt przejechania 100 km rowerem elektrycznym
Szukaj
Twój koszyk jest pusty, dodaj do koszyka Twoje wymarzone produkty.